top of page
  • Skribentens bildAnna

Ia och Gustavs Borneoresa

Ia och Gustav beskriver sin spännande resa igenom Borneos djungler. En härlig flykt från kylan men även en chans att komma närmre naturen och göra skillnad.

Lördag 7 April

Äventyret börjar ta form! Vi åker till Turtle Island med en mycket entusiastisk Gustav. Vi hade tur som fick det sista rummet på ön denna dag som dessutom är påskafton. Det är ett fint rum. Efter lunchen har vi fri tid och vi badar och snorklar i timmar! Här märks tidvattnet tydligt, tillslut går det inte att snorkla mer...Vi äter chips och dricker Coca Cola (här finns inget vin) på stranden och njuter av livet! Vi får vänta till natten innan vi går ut med vår grupp. Det är en ljummen, underbar och magisk natt. Här finns ett projekt för att rädda sköldpaddor från utrotning. När honorna har lagt sina ägg tar man omedelbart hand om dem och lägger äggen 60 cm ner i en grop. Där ligger de i två månader innan de kläcks och tar sig upp till jordytan. Vi fick se små urgulluga sköldpaddor på sin första simtur i havet! De var såå söta! Söndag 8 April

Vi åker tillbaka till Sandakan. Det är varmt! 38 grader-varmaste dagen på året! Idag ska vi möta vår guide Mark som ska ta oss till Sukau och regnskogen där vi ska plantera palmer. Innan mötet äter vi en måltid på hotell NAKs takterass. Gustav som har sett lite blek ut äter två portioner pasta, pannkakor och dricker två läsk. Han ser mycket piggare ut!Vi blir hämtade vid Central Hotel och åker till Paganakan Dii - en lodge med sovsalar - där vi ska träffa Mark. Vi ska sova över här innan resan fortsätter till Sukau-vårt slutmål! Det visade sig att på denna “familjeresa” var det endast Gustav och jag i gruppen. Mark och Gustav får omedelbart en fin kontakt, vi kunde inte önska oss en finare och bättre reseledare!

Måndag 9 April

Vi lämnar Paganakan Dii vid 9 tiden för att åka till Sukau. Innan vi lämnar civilisationen för att fara till djungeln, inhandlar vi lite av varje som kan behövas under veckan; schampo, frukt och vin(!) . I Sukau bor vi i en bungalow, äter våra måltider hos en familj i -vår "auntie"- och i "vår" restaurang finns wi-fi. Who could ask for more? Under eftermiddagen gjorde vi vår första tur med Mark på Kinabatangan River och såg näsapor, orangutanger och underbara fåglar. Vi vandrade till byn och åt en god måltid hos vår familj.

Tisdag 10 April

Mark har informerat oss om att vi ska ge oss ut tidigt på fioden, innan det blir för varmt. Vi går upp kl 6.00. Gustav är först lite blek om nosen, men med banan och vatten kommer energin tillbaka! Idag har vi fått rensa på vår "lot"; den plats där vi senare planterade palmträd. Det var ett riktigt tufft arbete! Speciellt i ett klimat som man inte är van vid; varmt och fuktigt! Vi åt en rejäl frukost efteråt - Gustav älskar fried rice! Vi åt god kvällsmat hos vår "auntie"- alltid tre rätter; kött, fisk och vegetariskt.Gustav och jag har längtat efter att få tillbringa tid på vårt Bed and Breakfast och äta på restaurangen där någon kväll. Mark gav oss goda nyheter, imorgon får vi sovmorgon och vi ska spendera dagen där vi bor. Onsdag 11 April

I vårt informationsmaterial som vi fått av Good Travel, står det att man går igenom olika stadier på en sån här resa, när man upplever en annorlunda kultur och ett varmt klimat. Gustav tycker han befinner sig i stadiet "eufori" hela tiden! Han har haft lite hemlängtan....men nu trivs han! Jag tycker också jag trivs bättre och bättre; trots att jag vaknade av apor på taket! Idag har vi gjort "bobos", prawntraps tillsammans med Andy, en fiskare från byn. Vi la ut dom när vi var klara och tittade i andra prawntraps och hittade räkor som vi sedan åt! Andy var en fin bekantskap och vi var stolta över våra prawntraps.

Torsdag 12 April

Vi går upp tidigt och åker till vår "lot" för vårt sista arbetspass. Vi har planterat sammanlagt 20 träd, varav Gustav och jag 10 stycken. Det var en underbar morgon, härlig och oförglömlig, med alla ljud runtomkring. Efter frukosten gick vi till den lokala marknaden, och besökte även internetcafeet - fullt modernt med åtta datorer! Jag var tvungen att boka om vår resa till Kuala Lumpur och jag gjorde även en bokning på Sabah Hotel, där vi ska spendera de två sista nätterna innan vi återvänder till Sverige.

Fredag den 13 April

Vi åker ut med Mark på floden och njuter av tillvaron. Vardagens alla måsten känns långt borta och planering och pensionssparande känns fjärran. Här lever människor i nuet, inte imorgon. På eftermiddagen åker vi till Comatanggrottan; det var verkligen ett äventyr! Hela grottan var full av kackerlackor och fladdermusbon!! 2,5 miljoner fladdermöss som skiter (!) och lägger ägg! Dessa ägg är värdefulla och plockas av lokalbefolkningen. Det var härligt att åka på äventyr! Vi äter vår sista måltid på Auntie House och hennes familj.

Lördag 14 April

Dags att packa ihop efter en fantastisk tid i Sukau. Idag ska vi besöka Rainforest Discovery Center och Orangutan Rehabilitation Centre i Sepilok. Vi har sett en del orangutanger i frihet under vår tid i Sukau. På Orangutan Centre hjälper man djuren att klara sig i frihet. Vi äter en härlig lunch med Mark, vår underbare och tålmodige reseledare - vår klippa! Bästa guiden! Kunnig och hjälpsam. Det har varit fint att lära känna honom. Det kändes sorgligt att lämna honom - Gustav saknade honom. Vi tog in på Sabah Hotel och möttes av höjden av lyx; en dörr som gick att stänga, en fungerande toalett och inga geckos på rummet eller apor på taket! Däremot en kackerlacka som liftat i ryggsäcken till stan! Vi badar i poolen och äter en god måltid.